Få igång webbshoppen


En webbshop kan vara svårt att starta, det finns redan ett enormt utbud av butiker på nätet. Och ordet blir istället ”gigantiskt” om du räknar med internationella butiker. Hur kan din nystartade butik börja synas?

Erbjudanden

Se till att ha bra öppningserbjudanden. Det behöver inte vara 50 % på valfri vara, men möjligen 10-15% inom någon kategori eller att du bjuder på frakten under den första perioden. Du kan skapa egna rabattkoder som besökare kan använda. Men då måste du få spridning på koden också, det räcker inte bara att den finns på startsidan på din sajt. Genom sajter som Rabatterat kan du lägga upp din rabattkod hos dem och därifrån kan den spridas genom sociala medier och länkning.

Sociala medier

På tal om sociala medier: de är en billig och användarvänlig marknadsföringskanal som du kan sköta själv. Skapa tävlingar och uppdatera din Facebooksida ofta för att synas. Det räcker att uppdatera med fina produktbilder och lockande erbjudanden några gånger i veckan, för att potentiella kunder ska hitta dig. På Instagram har du chansen att visa upp dina produkter i snygga foton, var försiktig med filtren bara så du inte förändrar hur produkten ser ut vilket kan leda till missnöjda kunder. Försök att ha en plan med din marknadsföring och hitta din målgrupp innan du börjar, för att få slagkraftig reklam.

Kringtjänster

Driva Eget rekommenderar att du fokuserar på en nisch eller hittar passande kringtjänster för att stå ut från mängden. Om du säljer skor har du stor konkurrens, men om du säljer skor och även erbjuder dig att laga och fixa skor kommer du ha en kringtjänst som gör dig konkurrentkraftig. Om du säljer växter kanske du också kan erbjuda en konsulttjänst för dem som vill dekorera sitt företag eller planera sin trädgård. Det krävs mer och mer från e-handlare för att lyckas så var inte blyg eller försiktig! Kör hårt och våga satsa.